نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3137
-
الف
+

ساخت موزیم برای کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی هرات

موزیمی برای کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی هرات به منظور جلوگیری از ربوده شدن آن ها ساخته می ‌شود.

به گزارش آی فیلم2، قرار است یک موزیم برای کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی هرات برای جلوگیری از ناپدید شدن این آثار، ساخته ‌شود.

به گفته مسئولان فرهنگی ولایت هرات، در سال‌های اخیر ده‌ها کتیبه و سنگ نوشته آثار باستانی از روی قبرهای مشاهیر فرهنگی در هرات به سرقت رفته و برخی از آنها به خارج از افغانستان قاچاق شده است.

این وضعیت ،مقام‌های محلی در هرات را واداشته که برای حفاظت از بقیه سنگ نوشته‌هایی که بیم ناپدید شدن آنها وجود دارد و نیز نگهداری آثار کشف و ضبط شده توسط نیروهای امنیتی چاره ای بیاندیشند.

در درون قلعه تاریخی «اختیارالدین» (ارگ هرات) در کنار موزیم و آرشیف، اتاق کلانی وجود دارد که ده‌ها سنگ نوشته تاریخی و صدها تکه کاشی که اکثرا متعلق به عصر تیموری است، روی هم انبار شده است.

«جاوید ضرغام»، معین اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید محلی که حالا این سنگ‌ها در آن گذاشته شده ممکن است به علت حبس بودن هوا و نیز شدت سرما و گرما در فصل‌های مختلف سال بیشتر آسیب برسانند.

طبق گفته وی، قطعه زمینی در شمال شهر هرات برای ساخت موزیم جدید اختصاص یافته است. هزینه، زمان و چگونگی ساخت این موزیم هنوز روشن نیست.

 ضرغام اظهار داشت: احتمالا ده‌ها و یا صدها سنگ نوشته که ارزش تاریخی دارد توسط قاچاقچیان آثار باستانی از هرات به خارج از افغانستان منتقل شده است.

پولیس هرات در سال‌های اخیر چندین بار از دستگیر کردن شماری از قاچاقچیان آثار باستانی خبر داده است و به گفته مسئولان فرهنگی، هرات نزدیک به هزار ساحه و بنای تاریخی دارد اما تنها بناهای انگشت شماری در داخل شهر محافظ دارند.

شفقنا نوشت: به نظر می‌رسد که ساخت موزیم برای کتیبه‌ها که محل آن در شمال شهر هرات تعیین شده هرچند ارزشمند است اما اقدامی از سر ناچاری است.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر